Diplomacy is Not an Option – RECENZJA
Po ponad dwóch latach spędzonych we wczesnym dostępie, gra „Diplomacy is Not an Option” doczekała się oficjalnej premiery w wersji 1.0. Wyprodukowana przez niezależne studio Door 407 gra, zdobyła uznanie społeczności graczy, o czym świadczą bardzo pozytywne recenzje na Steamie. Ta strategia czasu rzeczywistego osadzona w średniowiecznym świecie fantasy oferuje unikalne połączenie elementów city-buildera, survivalu i tower defence’a. Przygotujcie się na dziesiątki godzin wciągającej rozgrywki, w której wasze decyzje zadecydują o losach świata.
Fabuła i kampania
„Diplomacy is Not an Option” nadaje graczom rolę upadłego władcy, który zmuszony jest do nieustannej walki z przeważającymi siłami wroga. Kampania fabularna dostępna w wersji 1.0, oferuje ponad 30 godzin rozgrywki jedną frakcją, a łącznie w 25 misjach fabularnych można spędzić ponad 100 godzin. Gra pozwala na wcielenie się w trzy różne narodowości/frakcje, z których każda posiada własną linię fabularną i unikalne jednostki. Decyzje podejmowane podczas kampanii wpływają na rozwój fabuły, prowadząc do jednego z sześciu możliwych zakończeń.
Misje są zróżnicowane i nie ograniczają się jedynie do obrony zamku. Gracze będą musieli atakować wrogie miasta, budować osady w trudnych warunkach, eskortować ważne postacie, walczyć z potężnymi bossami oraz konstruować unikalne budynki. Ta różnorodność sprawia, że gra nie staje się monotonna i stale stawia przed graczem nowe wyzwania.
To duży update w stosunku do produkcji, którą ogrywałem jeszcze ponad rok temu we wczesnym dostępie. Wersja early access oferowała zalążki fabuły i możliwość dowolnego budowania zamku/miasta i obrony swojej twierdzy. Obecnie mamy ogromny asortyment budowli i jednostek oraz poprawioną oprawę graficzną.
Mechanika rozgrywki
Gra łączy w sobie elementy strategii czasu rzeczywistego, budowania miasta i obrony twierdzy. Głównym celem jest przetrwanie kolejnych fal wrogów, które mogą liczyć nawet 25 000 jednostek. Aby to osiągnąć, gracze muszą zarządzać zasobami, budować infrastrukturę oraz tworzyć i ulepszać armię. Tower defence w wersji premium z ciekawą ekonomią i strategicznym sznytem.
Budowanie miasta
Chociaż gra kładzie większy nacisk na aspekty wojenne, elementy budowania miasta są równie istotne. Gracze muszą zarządzać ekonomią, zbierać surowce takie jak drewno, kamień, żelazo i żywność oraz zapewnić odpowiednie warunki dla swoich poddanych. Budowa domów zwiększa populację, która jest niezbędna do obsadzenia budynków produkcyjnych i rekrutacji jednostek wojskowych.
Jednakże nie jest to typowy city-builder; możliwości personalizacji miasta są ograniczone, a gra nie skupia się na estetyce czy złożonych łańcuchach produkcyjnych. Dla graczy oczekujących głębokiej mechaniki budowania miasta może to być pewnym rozczarowaniem, ale pozwala to skupić się na głównym celu gry – przetrwaniu i obronie przed wrogami.
Walka i obrona
Kluczowym elementem gry jest walka z przeważającymi siłami wroga. Gracze mają do dyspozycji różnorodne jednostki, od podstawowych piechurów i łuczników, po kawalerię i machiny oblężnicze. Ważne jest strategiczne rozmieszczenie jednostek oraz budowa murów obronnych, wież strażniczych i pułapek.
Gra zachęca do aktywnej obrony, nie pozwalając na poleganie jedynie na statycznych strukturach obronnych. Konieczne jest ciągłe szkolenie nowych jednostek, zarządzanie ich formacjami i korzystanie z terenu na swoją korzyść. Dodatkowo, gra oferuje możliwość użycia potężnych zaklęć magicznych, takich jak przywoływanie meteorytów czy uzdrawianie swoich oddziałów, co dodaje głębi taktycznej.
Grafika i dźwięk
„Diplomacy is Not an Option” charakteryzuje się stylizowaną grafiką low-poly, która nadaje grze unikalny urok. Chociaż nie jest to gra o najwyższej jakości wizualnej, prostota grafiki sprawia, że nawet podczas epickich bitew z tysiącami jednostek na ekranie, gra działa sprawnie i nie traci na czytelności. Animacje są płynne, a efekty, zwłaszcza podczas korzystania z zaklęć, są satysfakcjonujące.
Oprawa dźwiękowa jest solidna, choć nie wyróżnia się szczególnie. Muzyka tworzy odpowiednią atmosferę średniowiecznego świata, a efekty dźwiękowe podczas walki dodają dynamiki rozgrywce.
Tryby gry
Gra oferuje kilka trybów rozgrywki:
- Kampania: Główna linia fabularna z 20+ misjami, które można przejść na różne sposoby, podejmując decyzje wpływające na fabułę.
- Tryb Nieskończony: Gracze mogą testować swoje umiejętności, odpierając nieskończone fale wrogów, co stanowi prawdziwe wyzwanie dla strategów.
- Tryb Piaskownicy: Umożliwia pełną swobodę w budowaniu i eksperymentowaniu z różnymi strategiami bez presji czasu czy ataków wroga.
- Wyzwania: Specjalne scenariusze z unikalnymi celami i ograniczeniami, które sprawdzą umiejętności nawet najbardziej doświadczonych graczy.
Door 407 nie zamierza spocząć na laurach i planuje dalszy rozwój gry. W przyszłych aktualizacjach możemy spodziewać się edytora map, nowych poziomów w trybie piaskownicy, dodatkowych wyzwań oraz rozszerzenia trybu nieskończoności. Pierwsza duża aktualizacja ma również wprowadzić nieumarłych jako grywalną frakcję, co z pewnością urozmaici rozgrywkę i doda nowe strategie.
Wyzwania i poziom trudności
Gra jest znana ze swojego wysokiego poziomu trudności. Nawet na najniższym ustawieniu, nieodpowiednie zarządzanie zasobami czy niewłaściwe decyzje strategiczne mogą szybko doprowadzić do porażki. To był jeden z głównych powodów dla których do gry wróciłem przy okazji premiery pełnej wersji. Wczesny dostęp mimo, że grywalny i wizualnie bardzo przyjemny, oferował zaskakująco wysoki poziom. Dopiero teraz mimo trudności, ale z pełnym wachlarzem jednostek możemy łagodniej wejść w świat gry i nie czuć aż takiej frustracji. Mimo wszystko gracze muszą być przygotowani na dynamiczną rozgrywkę, w której każda sekunda ma znaczenie. Na szczęście satysfakcja z pokonania kolejnej fali wrogów i sukcesywnego rozbudowywania swojej osady rekompensuje początkowe trudności.
Społeczność i wsparcie
Od momentu wejścia do wczesnego dostępu, „Diplomacy is Not an Option” zbudowało aktywną i zaangażowaną społeczność. Twórcy regularnie komunikują się z graczami, odpowiadają na ich sugestie i wprowadzają poprawki oraz nowe funkcje na podstawie otrzymanego feedbacku. To podejście sprawia, że gra stale się rozwija i dostosowuje do oczekiwań swoich fanów.
Podsumowanie
„Diplomacy is Not an Option” to solidna propozycja dla fanów strategii czasu rzeczywistego i gier typu tower defense. Chociaż nie oferuje głębokiej mechaniki budowania miasta, rekompensuje to dynamiczną i wymagającą rozgrywką, w której każda decyzja jest na wagę złota. Ogrom misji, różnorodność celów oraz możliwość wpływania na fabułę poprzez podejmowane wybory sprawiają, że gra oferuje dużą regrywalność.
Integracja z Twitchem oraz obietnica dalszych aktualizacji wskazują, że twórcy słuchają społeczności i są zaangażowani w rozwój swojego dzieła. Jeśli szukasz gry, która połączy intensywne bitwy z elementami strategii i nie boisz się stanąć naprzeciw tysięcy wrogów, „Diplomacy is Not an Option” jest tytułem, który warto sprawdzić.
Zalety:
- Dynamiczna i wymagająca rozgrywka
- Duża zawartości i wysoka regrywalność
- Unikalne połączenie strategii, tower defence i elementów survivalu
- Obietnice dalszego rozwój i wsparcie po premierze
Wady:
- Ograniczona mechanika budowania miasta
- Prostota ekonomii może nie zadowolić bardziej wymagających graczy
- Oprawa graficzna nie dla każdego
„Diplomacy is Not an Option” to gra, która pomimo pewnych niedoskonałości potrafi dostarczyć wiele godzin satysfakcjonującej rozgrywki. Dzięki unikalnemu podejściu do gatunku i zaangażowaniu twórców, jest to tytuł godny uwagi wśród miłośników strategii/produkcji niezależnych.
Ocena Końcowa: 8
Opublikuj komentarz